logo

Buer - Del II

Publisert:
14.04.2020

Der jeg beregner radius på sirklene, kutter malene og lager jiggen

Det er lenge siden jeg drev med trigonometri, altfor lenge. Jeg har gode minner fra mattetimene på videregående, men det er ikke alt jeg husker like godt.

Jeg husker nok til å skjønne at det går an å regne seg frem til en sirkel bare med de målene jeg har: lengden på bjelken og høyden på buen. Jeg må bare finne formelen, men hva heter nå disse to målene på mattespråk?

Etter litt søk på nettet finner jeg teoremet som gir meg svaret.

Med formelen i hånda kan jeg regne ut hvor store sirkler som rommer de forskjellige buene. Det er små forskjeller her og der, men jeg kommer frem til en håndfull sirkler som vil passe til mange forskjellige gitarer. I første omgang trenger jeg å lage former med følgende radius: 1,5m, 1,8m og 2,2m. Fra før av har jeg mine gamle former som er mye flatere og tilsvarer en radius på 4m.

Målet er å lage en jig som i prinsipp fungerer slik den gamle, men som er enklere i bruk og hvor jeg lett kan bytte malene ved behov.

For å lage disse store sirklene kan jeg enten tegne dem på datamaskinen eller knyte et tau til en blyant og bruke tauet som en stor passer. Det andre alternativet er å «tegne» buen med en håndoverfres festet til en lang nok stang.

Jeg bruker noen rester til å lage armen og borer flere hull – 1,5m, 1,8m, og 2,2m fra fresen. Hullene skal over en pinne festet til benken. Den skal være senteret i sirkelen.

Da er det bare å dreie armen og kutte plata.

Jeg sitter igjen med to deler som passer med hverandre. Med den ene skal jeg lage en mal i MDF, med den andre skal jeg lage formen. Radiusen til de to delene er riktig nok ikke helt den samme (det er en forskjell tilsvarende diameteren på fresen), men forskjellen er ubetydelig når det gjelder så store sirkler.

Nå må jeg lage meg et system for å feste de forskjellige malene til jiggen. Jeg tenker at jiggen skal ha to pinner der malene kan tres inn. Jeg må passe på at pinnene og hullene i malene kan bores på en grei og repetitiv måte. Jeg trenger da enda en jig hvis eneste formål er å kunne bore de samme hullene i jiggen som i alle malene.

Jeg må bore gjennom jiggen hver gang jeg lager nye hull. For at jiggen ikke skal slites ut skal jeg lage metalhylser med ett par 10mm bolter.

Jeg borer først et 6mm hull gjennom boltene...

 ...skrur boltene til jiggen og setter en stopp på langsiden.

Med denne jiggen kan jeg bore hull i MDF-malene og i jiggen. Som jeg skrev tidligere er det ikke lenger viktig med et midtpunkt i hverken malene eller bjelken, men jeg merker midten likevel for å beholde symmetrien.

Da kopierer jeg malen over til MDF-malene med bordfreseren.

Og vipps, så har jeg maler til alle de forskjellige bjelkene jeg trenger.

Prosessen med å lage formene blir omtrent den samme. I dette tilfellet velger jeg å skru malene på plass (i stedet for å bruke dobbeltsidig teip) siden formene er høyere og er laget av hardere materiale enn MDF.

Den ferdige jiggen har en stopp for bjelken, to pinner man kan indeksere MDF-malen med og to spenntvinger til å låse alt mens man freser bjelken.

Med jiggen kan jeg kopiere bjelkene på noen få sekunder og bytte mal på et blunk. Jeg kan alltid lage nye maler hvis jeg har behov for det.

Å tilpasse buen på bjelkene er en operasjon det er fint å få automatikk på. Det handler om en prosess der resultatet alltid skal være identisk. Å forme bjelkene, derimot, vil jeg helst gjøre for hånd: Det er givende arbeid og det tillater meg å komme i direkte kontakt med materialene og gjøre små endringer og justeringer der det trengs.

Se også

Lokket

22.09.2021

Den delen av gitaren som jeg var mest spent på å lage

Halsen

20.07.2021

Nok en anledning til å teste gamle teknikker

Bunnen

30.06.2021

Små forskjeller

Rammen

27.06.2021

Smart avlastning

Silhuetten

29.05.2021

Balanse og dynamikk