Smir mens jernet er varmt - Den kulturelle skolesekken
Av: Einar Stamnes, 20.11.2025Å formidle tradisjonelt håndverk er en viktig del av virksomheten til Håndverksinstituttet sin tidligere smedstipendiat Terje Granås, gjennom opplegget Smi mens jernet er varmt. Arenaen for dette er Den kulturelle skolesekken, DKS.
Håndverksinstituttet har bidratt med støtte i forhold til utstyr og utvikling av undervisningsopplegget som har blitt gjennomført ved en rekke ungdomsskoler og videregående skoler i flere fylker. Til nå har godt over 10.000 elever deltatt.
DKS-også for håndverk
Terje Granås har god erfaring med å bruke DKS til å formidle håndverk. Han forteller at han fikk idéen rundt 2017. Han hadde hatt elever før, men det var et behov for å få struktur og utstyr til et mobilt opplegg.
-En fordel med opplegget mitt er at jeg reiser ut til folk, det gir større muligheter. Det er en begrensning når folk må komme til meg. Dette opplegget gir mindre begrensning med tanke på lokaler og sted, vi står jo ute, men det blir da på værets premisser, kommenterer Granås.
Å synliggjøre smedfaget
Skal de verneverdige tradisjonshåndverksfagene videreføres, må unge være klar over at det er et mulig yrkesvalg. Gjennom dette opplegget får skoleelevene en praktisk smakebit på smedfaget og for noen kan dette være avgjørende. En slik praktisk innføring gir også en grunnleggende forståelse av hva en smed gjør.
Å skape interesse for tradisjonshåndverket
Det sentrale er å skape en forståelse for det praktiske og en liten innsikt i tradisjonshåndverket. De fleste blir ikke smeder, men det er viktig at flere har en større forståelse og kjennskap til tradisjonshåndverk:
-Jeg bruker å si: Hvorfor skal vi gjøre dette her? Dere skal prøve å være smed, prøve noe nytt. Jeg er ikke her for å få dere til å bli smeder. Men etter to og en halv time blir de ganske flinke til å bruke hammeren og får en liten forståelse for det praktiske, kommenter Granås.
Følelsen av å mestre
Opplevelsen står sentralt. Han sper gjerne på med historier om livet i smia og historikken rundt smedfaget. Favoritten er å fortelle ordtak fra smia.
Granås forteller at de aller fleste elevene synes opplegget er gøy. Poenget er at det skal være ukomplisert og gi en glede av å jobbe manuelt og forme. Resultatet av prosessen er også helt konkret, som å lage sin egen ildrake.
-Det er ikke så vanskelig å se når de føler at de har fått til noe. Mange ser litt overraska ut når de er ferdig, at de har fått til dette. Det er en følelse av mestring. Og det er det primære for meg: at elevene føler mestring, kommenterer Granås.
Tidligere stipendiater underviser
Norsk håndverksinstitutt legger til rette for at stipendiatenes kompetanse skal komme nye utøvere til gode, blant annet gjennom en årlig avsetning av prosjektmidler til tidligere stipendiater som gjennomfører undervisningsopplegg ved ulike håndverksutdanninger i Norge.


