Oppskjæring av materialer
Med et par artikler i boks og Schöne-rapporten ute av systemet var jeg klar til å vende tilbake til verkstedet.
I forrige uke skulle jeg ha vært i Wien og målt gitarer og så tatt turen til Val di Fiemme i Nord-Italia. Det er fra denne dalen man har hentet høykvalitetsgran til musikkinstrumentbygging i hundrevis av år. Mitt mål var å snakke med folk som driver et sagbruk der og som er spesialister på gran. Jeg ville høre om deres kunnskap og erfaringer og jeg ville gjerne se disse gamle skogene med mine egne øyne. Det må jeg vente litt med, men jeg skal ikke klage.
For hvis det er materialforståelse som er tingen så har jeg faktisk noe gran jeg kan studere litt nærmere!
Jeg var nemlig nysgjerrig på å få skåret opp noe gran som jeg hentet i høsten 2018. Det kom fra et hyttefelt på grensen mellom Telemark og Buskerud, rundt 800 m.o.h. Jeg hadde tatt med meg noen biter fra et nokså stort og gammelt tre. Jeg hadde splittet og tørket materialene og nå var de klare til å deles opp i plater som jeg kan lage gitarlokk av.
De bredeste platene var dessverre ikke så fine og hadde harpikslommer og små kvister, men de minste var av usedvanlig fin kvalitet og lav vekt, akkurat som den beste grana fra Val di Fiemme. For å bruke dem må jeg bygge lokk i fire deler, men det er helt greit.
De beste materialene kommer fra helt radiærtskårne snitt og er også mer spennende å se på, grunnet økt forekomst av margstråler.
Jeg skar opp det meste fra dette treet og fikk i alt materialer til en del lokk og en mengde bjelker. Det blir spennende å teste dem snart.
Jeg var så godt i gang med saginga at jeg også skar opp bjørk til flere sett med bunn…
…og med sarg.
Både Johann Georg Stauffer og sønnen Johan Anton brukte å lage gitarbunnene med en hel, flatskåret lønneplate. Jeg har nylig kjøpt noe lønn som passer perfekt til formålet, men det må tørke litt. I mellomtiden fant jeg frem noe alm som var akkurat stor nok.
Jeg skar opp materialer nok til to bunner og ett par sett med sarg.
Snart skal jeg begynne med Stauffer-kopien samtidig som jeg fortsetter med Fabricatore-kopien. Ulempen med alm – i motsetning til bjørk eller lønn – er at det blir en del porefylling under poleringen. Jeg er likevel vant til å jobbe med indisk palisander, så porer har jeg god erfaring med fra før.
Denne uka har jeg jobbet med bunnbjelkene til disse to gitarene. Her er det mye nytt sammenliknet med det man finner i Schöne-gitaren. Det blir stoff til neste blogginnlegg.
Nå gjelder det å holde avstand, vaske hendene og nyte våren. God påske!