Et avsluttet kapittel
Veien mot hovedoppgaven
Det nærmer seg. Jeg er ferdig med alle de planlagte kopiene og har levert årsrapporten til språkvask. Det betyr at jeg har avrundet en god del av det planlagte arbeidet og har tid til å jobbe med et avsluttende prosjekt.
For litt over ett år siden hadde jeg store reiseplaner og skulle besøke flere museer rundt omkring i Europa. Jeg ville se på og måle mange ulike gitarer og få mengdetrening med dokumentasjonsarbeidet. Det viktigste var å oppleve så mange instrumenter som mulig og få et bedre inntrykk av hovedtrekkene og av de små nyansene fra gitar til gitar, fra håndverker til håndverker og fra sted til sted.
Siden planene måtte skrinlegges, vendte jeg min oppmerksomhet mot bøker og annet skriftlig materiale. Heldigvis fant jeg også ny inspirasjon i magasinene til Ringve Musikkmuseum og nå sist fra en privat samling i Oslo.
Til sammen har jeg målt og dokumentert atten gitarer fra ulike gitarmakerskoler i perioden 1791 til 1843. De er ikke like mange som jeg hadde ønsket, men bredden og dybden av mine undersøkelser er likevel betydningsfull. En ting er å kjøpe tegninger som noen andre har laget – basert på deres tolkninger og refleksjoner og ikke mine. En helt annen ting er å ha holdt gjenstandene i mine hender og stilt alle de viktige spørsmålene med dem foran meg.
Fra min lille samling valgte jeg ut seks gitarer som jeg kopierte. Alle var interessante på hver sin måte og byggeprosessen ble brukt til å teste ut forskjellige tilnærminger og til å erfare ulike teknikker. Det viktigste var allikevel at gitarene har alle sin spesifikke karakter når det kommer til klang: Denne erfaringen – selv om den er vanskelig å forklare – er noe av det mest lærerike med prosjektet.
Plannen min er å samle alle trådene og finne ut hvordan kunnskapen og erfaringene kan brukes til å bygge en moderne klassisk gitar fra grunnen av. I tiden fremover vil jeg skrive om planleggingen av arbeidet, om hvilke ønsker jeg har og om valgene jeg tar. Det blir spennende!