En travel uke
Ferdigstilling av nye og gamle gitarer
For en stund siden skrev jeg om et lite sideprosjekt jeg hadde satt i gang. Planen var å ta fra hverandre en av mine gamle gitarer og bruke den til til å teste både norsk gran som lokkmateriale og justeringsmekanismen som Stauffer designet på 1800-tallet. Alt dette uten å ofre mye tid fra hovedprosjektene mine og uten å måtte bygge en helt ny gitar.
Jeg hadde allerede fjernet halsen og limt på en ny hæl og en ny avslutning i enden av gripebrettet. Steg to var å lage et nytt lokk.
Det første lokket jeg lagde hadde en kvist i en av platene og ble til slutt brukt til testing. Lokk nummer to lagde jeg i fire deler som det første. Nå manglet jeg bare å lime lokket på plass og lime nye lister rundt.
Justeringsmekanismen
Med kassa ferdig kunne jeg ferdigstille sidene på hælen og justere halsen langs symmetriaksen.
Jeg lagde meg en mal tilpasset hælen og brukte den til å frese en fordypning i kassa.
Jeg dreide også pinnen der halsen skal forankres.
Med pinnen på plass kunne jeg merke og bore hullene til skrumekanismen.
Nå kunne jeg teste konstruksjonen og finjustere halsvinkelen og plasseringen av det tolvte båndet. I samme slengen kostet jeg på meg nye bånd på hele gripebrettet i stedet for bare de få som manglet i enden.
Mekanismen var på plass og jeg kunne forme hælen ferdig. Både utvendig…
…og innvendig.
Det er tydelig at denne sammenføyningen ville vært mye lettere å lage om man lagde den fra bunnen av – det erfarte jeg med den første malen, i forbindelse med min studietur til Alf Helland for å dreie skruen. Det hele er nemlig mye enklere å få til før gripebrettet er der, og forsåvidt før lokket og bunnen er der. Når jeg senere blir klar til å lage en kopi av en Stauffer-gitar har jeg allerede denne nyttige erfaringen: Jeg vet at om jeg bommer på rekkefølgen blir det likevel ingen problem å få det til.
Det visuelle
En ting jeg var klar over da jeg satt i gang var at disse endringene ville bli synlige. Overgangen mellom halsen og den nye hælen ser ikke like naturlig ut som på den opprinnelige gitaren: Det ser mer ut som lappearbeid enn som noe jeg har gjort med vilje.
Løsningen henter jeg fra Stauffer selv. Jeg skal polere halsen svart, slik han gjorde.
Det jeg mangler er å polere ferdig alt og lime stolen tilbake på plass.
I mellomtiden har jeg ferdigstilt to gitarer og polerer ferdig den siste. I mars skal gitarene og prosjektet mitt presenteres i anledning instrumentmakerforeningens årlige utstilling på Norges Musikkhøgskole i Oslo. Nå gjelder det å jobbe frem mot det.