Filigran på Italiensk
Før jeg reiste til Italia hadde jeg reflektert litt over det Italienske filigransarbeidet. Jeg hadde konstatert at det så litt anderledes ut en hva det norske gjør, men at det også brukte litt andre arbeidsmetoder var jeg ikke klar over.
For det første bruker de (jevnt over alle mann) tynnere innleggstråd/snergeltråd. (det er den tråden som er tvinna og valset – og brukes til ”fyll” inne i de forskjellige elementene.) Min snergeltråd ligger på ca 0,4 mm – mens disse lå på 0,28 til 0,21mm, noe som gjør tråden veldig annerledes å jobbe med. Det er ikke ”hold” i den. Alle verkstedene fikk laget sine tråder av samme leverandør. De kunne leverer sine skroder og får tilbake tråder i de dimensjoner og former de hadde behov for.
Jeg er opplært til å bruke rundtang til å forme snergeltråden til innlegg. På disse verkstedene ble alt formet mens tråden lå nede på bordet. De hadde en mørk keramikkflis foran seg, begge armene liggende langs bordplaten og kun en stor pinsett som arbeidsverkstøy. Med denne pinsetten formet de delene ved å ta tak i tråden, knipe, vri og ”knipse”. Dette krever øvelse og erfaring. Det vil si at alle former blir gjort på øyemål.
Grunnformen blir loddet en gang – kun punktet som skal berøring hverandre. Til lodding bruker de slagloddpulver som er blandet med borax og vann. Massen settes på loddepunktet som en dråpe.
Når alle snergeltrådene er lagt inn og neste lodding står for tur, dyppes hele arbeidet i en væske som består av borax og vann. Dette gjøres med baksiden opp. Væsken helles av og tørt strøslaglodd siktes over. Arbeidene legges på en ren skameloxplate. Deretter loddes arbeidet - hele tiden med baksiden opp. Arbeidsstykket er ikke i syra før etter siste lodding.
Mange av arbeiden anses som ferdig etter siste syrebad. Dvs at de beholder den hvite matte overflaten. Noen ganger dras det over karétråden (kantetråden) med polerstål –slik at kantene får en blank overflate.
Selve loddingen blir også gjort på en måte enn hva jeg er vant med! I stedet for å ha brenneren i hånden og plata med arbeidene på borplaten – jobber filigransarbeiderne i Campo Ligure motsatt ”vei” en hva jeg gjør. Her er brenneren montert på bordet og plata med arbeidene blir beveget fritt i lufta under flammen.
Se også
En Fagdag for filigransølvsmeder
Denne dagen har jeg hatt et ønske om lenge! Og torsdag 9 november var den virkelighet! En fagdag for filigransølvsmeder - for fagfolk som er fagutdannet og jobber i faget. Med andre ord - et skikkelig fagtreff!
Håndverksglede
Dette er et blogginnlegg som ikke kommer til å handle om sølv, men som jeg likevel bare må skrive! - Dette skal handle om skikkelig håndverkerglede!
LUIS MÉNDEZ - ARTISANOS del 2
Luis Mèndez – Artisanos er ikke bare Luis Méndez d.y, det er også en familiebedrift. Foruten å ha et lite verksted i galleiet i Salamanca har familien et verkstedlokale i landsbyen Tamames hvor familien kommer fra.
Luis Méndez - Artisanos
Et av høydepunktenen på denne studieturen var å besøke og bli litt kjent med Luis Méndez og hans verksted og galleri i Salamanca.
Studietur
Heldig som jeg er - har jeg vært på studietur igjen! På disse turene er jeg hele tiden på jakt etter det lokale filigransarbeidet og jeg kommer i kontakt med flinke og spennede folk som gjerne deler sin historie og kunnskap.