logo

Stemmeskruer

Publisert:
17.06.2019

Prosess fremfor resultat

Jeg har brukt mye av den siste tiden ved dreiebenken. Jeg har hatt et konkret mål om å dreie et sett med stemmeskruer, men det jeg egentlig ville var å bli fortrolig med prosessen og å kunne få opp farten på arbeidet: jeg har tenkt som så at økt kvalitet vil komme med økt erfaring.

Så jeg er ikke så opptatt av resultater her, jeg blir ikke bekymret hvis stemmeskruene ikke blir helt like, hvis jeg gjør feil… Det jeg vil er å få flyt med verktøyet, gjøre de samme bevegelsene igjen og igjen, få kjenne når jeg bommer og når ting blir som de skal, forstå grensene.

De teknikkene jeg må innarbeide handler ikke bare om selve dreiingen, men også kvessing av verktøyet. Det er mange operasjoner og teknikker man må øve seg på for å bli god til å kvesse og det finnes forskjellige verktøy som hvert krever sin tilnærming. Det som er interessant er at flere av håndbevegelsene ved kvessing henger sammen med dreiing og jo mer man øver seg på det ene, jo bedre kontroll får man på det andre.

Så jeg har brukt timene til å øve inn teknikker: kvesse dreiejernet, kutte et emne, spenne det fast, dreie det rundt og forme det til det ikke er mer materiale igjen, og så starte på nytt. Kuler har vært min prioritet, det er den delen av stemmeskruen som er vanskeligst å dreie, i hvert fall av de delene som er viktige. Detaljene har jeg ikke brydd meg så mye om. Jo, jeg bryr meg om hvordan de blir, til slutt, men ikke nå.

Jeg har øvd meg på mange tresorter for å forstå dem bedre, og har dreid stemmeskruer i lønn og i noe teak som jeg hadde liggende fra et gammelt bord.

Stolen må ha stolpinner og jeg har allerede et sett med kjøpte pinner, men jeg har også begynt å øve meg på måter jeg kan dreie pinnene selv, for det vil kreve andre ferdigheter.

Hullene i stolen må være koniske, slik som skaftet til stemmeskruene. En liten navar hadde vært kjekt å ha til dette, men det har jeg ikke. Jeg tok et gammelt HSS-bor, spente det i drillen og slipte det konisk på benkesliperen. Etterpå kvesset jeg eggene langs kanten og jeg må si at det funker overraskende greit til formålet!

For å kunne bruke verktøyet måtte jeg dreie et håndtak.

Og feste boret til det. 

Her er boret og en spesiell konisk brotsj man bruker til stemmeskruehullene.

Etter alt arbeidet ble jeg til slutt ferdig med et sett stemmeskruer som så greie ut, og viktigst: som ble produsert med en viss flyt og på en ganske systematisk måte.

De må ha et lite hull for å knyte til strengen. Jeg kunne ha målt hver stemmeskrue og boret dem med batteridrillen, men jeg tenkte det var greit å bruke noen få minutter og lage meg et lite redskap som vil gjøre denne prosessen uproblematisk og rask i all fremtid. Først tok jeg noen rester fra en 2"x4" og kuttet et v-formet spor med bordsaga.

Avkappet limte jeg på sporet som stopp, med passe avstand til kanten for å få plass til et stemmeskrueskaft. Etter å ha justert klossen limte jeg den til en base som passer i arbeidsbordet til min søyleboremaskin.

Med jiggen på plass justerte jeg bordet slik at boret traff nøyaktig i midten av sporet.

Fremover trenger jeg bare å holde stemmeskruen på plass i horisontal stilling og drillen vil alltid bore et hull sentrert i skaftet og alltid i samme avstand fra enden - uansett hvor tynn, tykk, lang, eller kort stemmeskruen måtte være.

Skaftet til stemmeskruen kan selvfølgelig dreies konisk til å begynne med, men jeg skal bruke et redskap som er laget for dette formålet og som fungerer akkurat som en blyantspisser med nøyaktig samme konisitet som brotsjen.

Nå er stemmeskruene ferdige. Ja, de er faktisk allerede i bruk også! Dette må bli skrivemateriale til neste blogginnlegg :D

Se også

Lokket

22.09.2021

Den delen av gitaren som jeg var mest spent på å lage

Halsen

20.07.2021

Nok en anledning til å teste gamle teknikker

Bunnen

30.06.2021

Små forskjeller

Rammen

27.06.2021

Smart avlastning

Silhuetten

29.05.2021

Balanse og dynamikk