logo

Limebonanza - Del II

Publisert:
02.09.2020

Støtbrettet

Som jeg skrev i mitt forrige blogginnlegg, var det fortsatt gunstige limeforhold på verkstedet etter at sommeferien var over. Det var da lurt å lime og klargjøre en del plater som jeg før eller siden måtte lime allikevel.

Min plan er å lage tre gitarer til fra de jeg målte opp på Ringve Musikkmuseum. En fransk tidlig romantisk gitar av ukjent maker, en typisk fransk romantisk gitar fra instrumentmakerbyen Mirecourt signert Coffe-Goguette, og en spansk sekskorig gitar fra den berømte gitarmakeren Josef Pagés, typisk for perioden fra før seksstrengsgitaren ble vanligere i den delen av Europa.

Jeg tenkte ikke bare på å lime lokkene, men bunnene og – i tilfellet gitaren etter Josef Pagés – også sargene.

Det interessante med Pagés-gitaren er at bunnen og sargene ble laget i flere deler, åpenbart fordi plankene disse platene kom fra ikke var brede nok til instrumentet. Mellom fugene er det satt opp 2 mm lister for å fremheve løsningen heller enn å forsøke å skjule den. En slik fremgangsmåte kan man se i mange av hans gitarer, som tyder på at han brukte slike planker ofte, og at han synes det var uproblematisk.

Den originale gitaren er laget med sypresslister og plater av Rio palisander, et utrydningstruet tresort. I stedet skal jeg bruke sypress til platene, noe Pagés også brukte og som vil beholde autentisiteten i gitaren.

Sypressplatene jeg har er store nok til å brukes som de er, men oppdelingen er en detalj som det er fint å etterlikne, så jeg skal dele dem opp først, og så lime dem igjen.

Mellom fugene skal jeg bruke indisk palisander for å opprettholde kontrasten.

Støtbrettet

Når man skal lime tynne plater kant i kant er det viktig at det er god kontakt langs hele fugen. Måten å gjøre dette på er i prinsippet ganske enkel: Man bruker to rette bord av jevn tykkelse og legger dem oppå hverandre slik at det nederste bordet stikker ut på langsiden. På det øverste bordet legger man platen man skal kante og på det nederste bordet legger man høvelen på siden, slik at kniven står 90° fra bordene og fra platens flate – og dermed kan høvle kanten til plata i en perfekt rett vinkel.

Trikset blir hvordan å oppnå full kontakt mellom de to platene man vil lime. Det er der håndverkerens erfaring og ferdigheter kommer til synet. Man må sette flatene mot hverandre, lytte etter friksjon mellom dem langs fugen, og fjerne løvtynne spon inntil det er god kontakt. Som alternativ kan man også bruke lys, men i så tynne plater er lyd mye sikrere og langt mer effektiv.

Som du kan se er mitt opplegg ganske enkel. Når man trenger bord av jevn tykkelse er det ikke noe som er bedre en finérplater eller MDF. I mitt tilfelle er mitt støtbrett – eller skottbord – laget med restene etter en oljeplate. De to platene står lett tilgjengelige langs veggen på verkstedet og når jeg trenger dem kan jeg bare spenne dem fast til benken sammen med en stopp for at plata ikke skal gå noe sted. Stoppen kan jeg vinkle og tilpasse kortsiden til plata så langsiden alltid løper noenlunde parallell med støtbrettet.

Men jeg kanter alltid bunner eller lokk, og støtbrettet mitt er beregnet for slike lengder. For å kante sargene til Pagés-gitaren trenger jeg noe større. Jeg må lage et nytt brett, og denne gangen vil jeg lage noe litt mer finurlig i samme slengen.

Jeg lager brettet i MDF, som jeg har en del av. Jeg limer platene også, for da blir det kun én ting jeg må hente når jeg skal jobbe.

Som siste detalj fester jeg stoppen direkte som en del av brettet, så jeg kan vinkle den og låse den på sekunder.

Det nye støtbrettet trenger i grunn ikke å klemmes til benken heller: Det er stødig nok som det er, og en benkhake som stopp er alt som trengs.

Sargene er kantet og limt sammen og jeg kan pensjonere mitt gamle støtbrett med god samvittighet.

Formene

Jeg skal ikke lage formene med hudlim – til det bruker jeg heller noe billigere – men jeg må jo lage dem, og det er like greit å lage hele greia nå så er jeg ferdig.

Det første er å tegne malene på en MDF-plate …

… kutte delene, lime dem og frese dem.

Nå har jeg formene også, så når jeg er ferdig å skrive årsrapporten, skal jeg begynne med gitarene.

Se også

Lokket

22.09.2021

Den delen av gitaren som jeg var mest spent på å lage

Halsen

20.07.2021

Nok en anledning til å teste gamle teknikker

Bunnen

30.06.2021

Små forskjeller

Rammen

27.06.2021

Smart avlastning

Silhuetten

29.05.2021

Balanse og dynamikk