logo

Form og funksjon - II

Publisert:
15.12.2018

Vi har en mal og to hull plassert langs symmetriaksen – nå må de brukes med fornuft.

*Dette innlegget er nummer 2 i serien om bygging av maler og form. For å lese mitt første innlegg følg lenken her.

 

Når jeg nå har plassert symmetriaksen kan jeg bruke malen til å tegne gitarens omriss på MDF-plata.

Innsiden må være perfekt, en nøyaktig motpart til malen, så her må jeg være nøye. Derfor har jeg valgt å lage min mal på en 12mm-plate og ikke direkte på en av de 19mm-platene jeg skal bruke til selve formen: 12mm-platen blir lettere å finjustere og i tillegg kan jeg bruke den igjen senere.

Så innsiden blir omrisset på halve gitaren, men utsiden kan være hva som helst. Jeg har tidligere brukt en trapesformet form, men i dette tilfellet vil jeg gå for en gitarformet form, med litt mer avrettet midje. Midtsjiktet på formen (med en høyde på 3 MDF-plater) vil være 5-6 centimeter bredt, men topp- og bunnsjikter kan være smalere for å gjøre formen litt lettere. Jeg tegner den utvendige linjen med passer eller på øyemål (dette er i det store og hele kosmetiske ting) og gjør det samme jeg gjorde med den opprinnelige malen: båndsag og finjusteringer med slipepapir og filer.

Når denne malen er klar kan jeg tegne alle emnene og disponere plata for best mulig utnyttelse og lettest mulig fremgang.

Først deler jeg plata opp i mindre og mer håndterbare biter.

Neste steg er å vite nøyaktig hvilken fasong delene skal ha, og her blir hullene til uvurderlig hjelp. Først borer jeg et 6mm hull cirka der det skal være i forhold til det løse omrisset jeg allerede har tegnet. Deretter setter jeg en pinne gjennom malen og hullet i plata og låser dem sammen på dette punktet.

Jeg kan nå bruke hull nummer to i malen som guide og bore MDF-plata gjennom det. Skjønner du hva som skjer? Hullet jeg nå borer – uansett hvor det er i plata under – vil ha nøyaktig samme avstandsforhold til sin motpart som hullene i malen!

Nå kan jeg legge malen oppå plata og feste den med to pinner. Dette har en tosidig fordel: for det første kan jeg låse malen til plata når jeg skal tegne omrisset og senere skal kopiere den med freseren, og for det andre kan jeg tegne omrisset på begge sider av plata slik at jeg kan snu den for å gjøre ferdig et kutt hvis båndsaga ikke har stor nok klarering.

Etter å ha saget emnene utenfor streken kan jeg justere dem med et kopistål på fresebordet. Stålet er i dette tilfellet høyt nok til å ta to emner om gangen. Resultatet blir en nøyaktig kopi av malen.

Formen har en høyde tilsvarende fem plater med tre brede deler på midten og to smale deler på utsiden.

Her kommer hullene til nytte igjen. Med to lange pinner kan jeg stable emnene vekselvis til høyre og venstre. Siden hullene er i symmetriaksen vil også emnene være plassert symmetrisk fra hverandre.

De manglende delene kan jeg lime slik de kommer fra saga. De kan freses senere etter de er limt ved å bruke de «gode» emnene i formen som mal.

Formen i seg selv er nå ferdig, men det gjenstår litt mer jobb før den kan brukes.

Følg med!

Se også

Lokket

22.09.2021

Den delen av gitaren som jeg var mest spent på å lage

Halsen

20.07.2021

Nok en anledning til å teste gamle teknikker

Bunnen

30.06.2021

Små forskjeller

Rammen

27.06.2021

Smart avlastning

Silhuetten

29.05.2021

Balanse og dynamikk