Leonardo Michelin-Salomon

Dekorasjonen rundt stolen

Publisert: 25. jan. 2020

En milepæl og en nyttig lærdom

Jeg er kommet dit at jeg må lage flere sett med dekorasjoner for å ha rundt stolen. Nok til tre gitarer.

La oss se på Schöne Nr.103 én gang til og tenke litt over hva han har gjort med denne gitaren.

Her finner vi en nokså avansert dekorasjon i mørk finér. Det er sannsynligvis en slags ibenholt, like brunfarget som gripebrettet. Dekorasjonen er ikke bare flat, kantene er avrundet slik at det er noe tredimensjonalt ved den. Ved å se nærmere på fiberretningen kan vi også se at hver halvdel ikke er skåret ut av én finérplate, men av flere mindre biter som sammen utgjør hele motivet. Det samme har jeg sett på andre gitarer med tilsvarende mye dekorasjon.

Men det er spennende å se om jeg klarer å få til hele motivet fra én plate, eller hva?

Først limer jeg sammen 0,8mm ibenholtfinér to og to, med en støttefinér i lønn på hver side. Jeg hadde ett sett klart fra da jeg lagde den forrige gitaren, så jeg trenger bare to til: ett med motivet fra Schöne Nr.82 og ett med det store motivet.

For å kunne kutte og finpusse dekorasjonen uten å ødelegge den har jeg tenkt å starte med å fjerne de mindre bitene i midten først, og så bevege meg utover.

Jeg kan holde dekorasjonen på skruestikken mens jeg filer bort merkene fra løvsaga.

Når jeg er ferdig legger jeg alt i vann så limet slipper taket.

To helt like deler! Dette hadde jeg fryktet litt. Jeg var usikker på om jeg skulle gidde, men nå har jeg altså gjort det. Og det har ikke tatt så mye tid, heller. Jeg legger dem på gitaren og sjekker hvordan de ser ut. Jeg kunne ha gjort det bedre og sett litt nærmere på originalen for at alt skulle være like delikat, men jeg er ganske fornøyd.

Så var det dette med limingen, da. Det var visst ikke så lett å lime hele dekorasjonen på en gang…

Jeg trodde grunnen til at motivene var skåret i flere omganger hadde med størrelsen på finérplatene å gjøre, men det var ikke bare derfor.

Det var en fin bragd å kutte hele motivet fra én plate uten å ødelegge den, jeg kunne ha kuttet tynnere og mer delikate former også, det vet jeg nå, men det var til ingen nyte. Det var bare forfengelighet. Jeg må knekke den i mindre biter, for da er de lettere å lime. Ikke litt lettere, mye lettere.

Det gjenstår å se om jeg skal gjøre noe mer med dekorasjonen eller om jeg skal være fornøyd med tingenes tilstand. Ibenholtstøvet er nemlig så vanskelig å fjerne fra grana at jeg er veldig usikker på om jeg skal tørre å avrunde og skjære dekorasjonen slik Schöne gjorde. En mulighet er å olje lokkene og forsegle treverket først. Det skal jeg se nærmere på til uka.

Det viktigste er uansett at jeg er ferdig med to av gitarene – stemmeskruene er allerede dreid og tilpasset også – så de mangler faktisk bare strenger!

 

 

Utforsk bloggen