Stipendiatsamling på Lillehammer
Av: Maria Seines, 14.11.2024Kan en båndvever lære noe av en båtbygger, og hvorfor i alle dager skal en modist smi en ildrake?
Norsk håndverksinstitutts stipendiater har hatt samling på Lillehammer, hvor de har fått faglig påfyll, gjort praktiske oppgaver, delt kunnskap og erfaringer, og ikke minst blitt bedre kjent med hverandre. Selv om instituttets åtte stipendiater mestrer svært ulike håndverk, viser det seg at overføringsverdien mellom fagene er stor, og at man ofte strever med de samme utfordringene.
Og det er nettopp det faglige fellesskapet, og muligheten til å skape nettverk langt ut over eget fagområde som blir trukket frem som en av de virkelige store fordelene med å være stipendiat. Selvsagt er det fordypning i eget håndverk som er kjernen i stipendiatet, men det er både nyttig og viktig å få innsikt i andre fagområder for å selv kunne utvikle seg som håndverker. Håndverksfagene er ofte små, med få utøvere, men når man kan knytte seg til dyktige håndverkere i andre felt, over hele landet, har man utvidet det faglige fellesskapet betraktelig.
I tillegg til å ha faglig utveksling seg imellom, fikk de også møte to tidligere stipendiater. Dette var bunadtilvirkeren Mona Løkting og smeden Terje Granås. De fortalte om sine liv som håndverkere etter stipendiatperioden. Selv om de er fra ulike fag, er fellesnevneren at de har skapt seg «mange føtter å stå på». Deres arbeidsområde strekker seg fra å skape og selge produkter, bidra i prosjekter, søke tilskudd og stipender - og ikke minst å holde kurs.
Terje Granås har blant annet mange års erfaring med formidling i Den kulturelle skolesekken (DKS), og på Lillehammer fikk stipendiatene lære om hvordan Terje planlegger og tilrettelegger sitt DKS-tilbud «Smi mens jernet er varmt». Under kyndig veiledning smidde alle stipendiatene sine egne ildraker, og underveis i prosessen forklarte og delte Terje tips og råd om hvordan man kan gå frem når man utvikler formidlingstilbud. Selv om stipendiatene var godt fornøyde med samlingens mange innlegg og foredrag, var det nok denne praktiske øvelsen som brenner seg fast i deres hukommelse.
Om stipendiatordningen
Den treårige stipendiatordningen for håndverkere ved Norsk håndverksinstitutt legger til rette for å videreføre og utvikle forskjellige håndverksfag. Gjennom en praktisk tilnærming skal stipendiatene fordype seg i prosesser, problemstillinger og praksiser som er sentrale i tradisjonelt håndverk.