logo

Schöne nr. 71

Publisert:
14.10.2018

Oppmåling og undersøkelse av museumsgjenstander. Første forsøk :)

Planen er å bygge gamle gitarer, bruke gamle teknikker, forsøke å forstå hva som ble gjort, hvordan man tenkte, hva målet og hva forutsetningene var. Man føler at man driver litt med detektivarbeid, man må se konteksten, lese sporene, finne sammenhengene. Gode tips fra min veileder gjorde at jeg hadde en lang liste med ting jeg skulle se på og ta mål av, også en sekk full av utstyr til å måle og dokumentere både det ene og det andre med. Noe var overfladisk, noe var veldig nyttig, noe var teknologi som ikke virket i det hele tatt og truet med å ødelegge hele dagen, men det gikk bra, det meste ble målt og det viktigste i denne omgangen var å lære av erfaringen.

Det var en gang en mann kalt Georg Daniel Schöne. Han levde i Christiania fra 1750 til 1807 og brukte dagene sine blant annet til å gjøre det samme jeg gjør, bygge musikkinstrumenter. Han var ingen lettvekter, han bygde klavikorder og harper, men også gitarer. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet så mye om han, kun det jeg skriver nå, men han etterlot seg gjenstander, og det er gjenstandene som interesserer meg. Han, i hvert fall foreløpig, er bare en anekdote. Er ikke det litt synd? Jeg kommer tross alt til å spankulere rundt og pirke på alt han gjorde, med forstørrelsesglass, synse og mene om alt mulig han foretok seg. Heldigvis må jeg kunne si at han kommer ikke dårlig ut av det, han var flink, nøye, han hadde yrkes stolthet, det kan man se.

…hvis det var han som bygde gitarene da, for det vet vi ikke sikkert. Det var også vanlig på den tiden å importere instrumenter og klistre sin egen etikett på dem. Det finnes til og med noen som gjør slike ting i dag! Men jeg tror ikke dette er tilfellet.

Denne gitaren jeg var og så nå er hans nummer 71 og befinner seg i magasinene til Oslo Folkemuseum. Om det er instrument nummer 71 eller gitar nummer 71 vet jeg ikke. Det er mye med gitaren som ikke er originalt, hele halsen, gripebrettet og stolen er fra mye senere, det kan man se på måten de er bygd og satt sammen på, man kan også se tegn til det gamle under det nye. Gitaren bærer preg av å ha hatt et hardt liv, mange reparasjoner -av varierende kvalitet- tyder på dette. Men tegn etter det opprinnelige er fortsatt der, kassa fremstår som original, selv om lokket ser ut til å være tynnere enn hva det en gang var.

Jeg har målt dimensjoner og tykkelser og har prøvd å fotografere det som kunne vært av interesse, senere skal jeg lage en skisse av kassen og en liten rapport. Så skal jeg til Trondheim for å se på og dokumentere enda en gitar, en som ser ut til å være original på alle måter, Schönes nr.103. Det er denne gitaren jeg vil reprodusere.

Det er noe med disse to gitarer som virker svært interessant og samtidig litt spesielt, det er årstallene. Gitaren sent på 1700-tallet hadde kor, altså doble strenger, fem eller seks av dem. På samme måte som lutten, ble mange av disse instrumenter senere modifisert da behovet eller moten dikterte det. I gitarens tilfelle var det vanlig å få ny stol, færre strenger og mekaniske stemmeskruer.

Den første gitar man med sikkerhet kan si er original og som har 6 enkle strenger dukker opp så tidlig som på 1792 og er bygget av Giovanni Battista Fabricatore i Italia, altså samme tiår som våre to gitarer skal ha vært bygd i. Mesteparten av gitarene som fortsatt finnes fra så tidlig er faktisk også fra Fabricatore. Og det som interessant er, Schönes gitarer ser ut til å være direkte inspirerte av Fabricatore sin stil.

Så man kan lure: Har Schöne brukt Fabricatores gitarer som utgangspunkt og da er hans gitarer rett der, i begynnelsen av gitarens storhetstid? Er det ikke Schöne som bygde gitarene, men han som lettvint klistret sitt eget navn på dem (da er fortsatt gitarene rett der i begynnelsen)? Eller hadde Schöne rett og slett ikke noe med dette å gjøre og gitarene ble bygd senere? Det siste virker i hvert fall veldig usannsynlig.

Mange spørsmål som kanskje ikke får noe svar denne gangen heller. Det som er bra er at jeg ikke er i tvil om at disse gitarene er verdige eksempler fra sin tid og jeg gleder meg veldig til å ta turen til Trondheim -nå med litt mer erfaring under beltet- og undersøke nummer 103.

Se også

Lokket

22.09.2021

Den delen av gitaren som jeg var mest spent på å lage

Halsen

20.07.2021

Nok en anledning til å teste gamle teknikker

Bunnen

30.06.2021

Små forskjeller

Rammen

27.06.2021

Smart avlastning

Silhuetten

29.05.2021

Balanse og dynamikk