logo

Fortidens gåter

Publisert:
13.09.2019

Det som er sikkert, det som er usikkert og det som er viktig.

Når man snakker om tykkelsen på halsen, utgir man gjerne to målinger: én ved sadelen og én ved 9. eller 10. bånd (eller det båndet som er nærmest hælen). Målingene inkluderer alltid gripebrettet.

Da jeg var i Edinburgh ble jeg overrasket over at alle tre gitarene jeg så på hadde tynne halser. Begge Fabricatore-gitarene og Staufferen målte rundt 20mm på det tjukkeste og helt ned til 18, 16, eller til og med 14mm på det tynneste. Til sammenlikning er det vanlig å ha rundt 23 til 21mm på klassiske gitarer.

Schöne Nr.103, derimot, måler 26 til 24mm.

Dette hadde jeg stusset litt over før, og når jeg så på de andre gitarene stusset jeg enda mer. Dimensjonsrammen på halsen er underlagt det strukturelle, men har også med komfort å gjøre og er dermed smak og behag. Jeg foretrekker tynne halser, men slett ikke alle gjør det. Når det er sagt, er 26 til 24mm godt over gjennomsnittet.

Min plan for denne gitaren var å gå for en tynnere hals. For spillegledens skyld. Og siden jeg ikke var fornøyd med vinkelen på hodet til mitt første forsøk, brukte jeg noen minutter på å tegne hals/hode- sammenføyningen så jeg visste at alt ble riktig.

Det jeg fant ut var at hvis jeg lagde halsen like tynn som Fabricatore og Stauffer sine, ville jeg ikke ha nok gods for den type sammenføyningen som Schöne brukte på Nr.103. Jeg forsøkte å prøve med en slakkere hodevinkel men det hjalp ikke.

Den punkterte linjen viser hvordan Schönes gitar ser ut med en vinkel på 14°, den heltrukne linjen viser en tentativ vinkel på 9°

Da bestemte jeg ganske raskt at jeg heller skulle bruke en V-sammenføyning. Det er jo det de fleste andre brukte på den tiden. Men så var det dette med Nr.103, da. Hvorfor har han laget den type sammenføyning og hvorfor så tjukk hals?

Ingen vet. Dette er et poeng som min veileder har gjort meg oppmerksom på i forhold til mine egne konklusjoner eller det jeg kan finne av nåtids litteratur: man blir fristet til å gi klare forklaringer på mange av disse problemstillingene. Man vil gjerne komme med svaret. Men svaret, i mange tilfeller, er at man ikke vet. Kommer kanskje aldri til å vite. 

Vi må være forsiktige med hvordan vi formulerer ting. Det vi formidler kan høres ut som fakta om vi ikke tydeliggjør at vi mangler solide kilder eller at det vi sier er basert på spekulasjon.

Det jeg kan si sikkert er følgende: Hvis Schöne bestemmer at det er sånn han vil skjøte hode og hals, må han lage en hals som er tjukk nok til det. Men hvorfor han velger en slik sammenføyning er en gåte. Hvis du husker mitt innlegg om Schöne Nr.71, vil du huske at gitaren manglet den originale halsen, så den får jeg ikke hjelp fra. Men i oktober skal jeg til Sverige for å se på den tredje av Schönes gitarer som vi vet om, Nr.82, og den ser ut til å være original. Har den en V-sammenføyning og tynn hals da mon tro?

V-sammenføyningen

Jeg var klar til å endelig gjøre dette her på ordentlig. Jeg har øvd denne prosedyren før, men ikke på en ekte hals.

Jeg starter med hodet og lager hun-delen helt ferdig. Han-delen er lettere å tilpasse.

Når skjøten er ferdig vil noe av halsen stikke ut over hodeplanen, det skal jeg ta senere.

Jeg kan da bestemme lengden på halsen, tilpasse hælen og til sist tegne fasongen.

Jeg sager halsens fasong, men også tykkelsen. Det jeg må passe på er at selve v-skjøten er tjukk nok til å være høyere enn undersiden av hodet.

Halsen formes.

Jeg sager silhuetten på hodet, tilpasser det til halsen og limer dem sammen.

Nå kan jeg fjerne det som stikker ut og dekke det med en tynn finérplate.

Resten er omtrent samme prosedyre som jeg gjorde sist, bare at nå har jeg passet på å ha nok gods til å kunne høvle og tilpasse hælen. Sist hadde jeg lite å gå på der og måtte fjerne alt for mye materiale fra kassa i stedet.

Etter justeringene er klare kan jeg lime på gripebrettet, sette inn bånd og gjøre klart til poleringen.

Jeg kan også ta resten av gripebrettet, lime på listene og felle det inn i lokket.

Se også

Lokket

22.09.2021

Den delen av gitaren som jeg var mest spent på å lage

Halsen

20.07.2021

Nok en anledning til å teste gamle teknikker

Bunnen

30.06.2021

Små forskjeller

Rammen

27.06.2021

Smart avlastning

Silhuetten

29.05.2021

Balanse og dynamikk