logo

Disiplinert og målrettet

Publisert:
10.09.2019

There is nothing like a deadline to keep you focused…

…good luck with yours!

Kloke ord fra min veileder, kunne ikke ha sagt det bedre selv.

Nei, jeg har ikke en kunde som venter på gitaren. Jeg skal til Uppsala i høstferien, til Nordens største gitarfestival. Jeg vil gjerne fortelle om mitt prosjekt og vise noe av det jeg har jobbet med. Så denne uka blir jeg ferdig med gitaren og begynner å polere den. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg synes av og til at frister er gode å ha.

Å drive selvstendig krever litt disiplin og det er ikke bare, bare. Så er det dette med kreative prosesser også: man må være motivert for å drive med noen typer arbeid, ha den riktige sinnstilstanden. Men disiplin er fortsatt kjempeviktig, ellers hadde man bare ventet i det uendelige før inspirasjonen kom. Og den kommer ikke på kommando heller…

Ja, det er viktig å ha arbeidsdisiplin, også når man jobber kreativt. Det gjelder for forfattere, kunstnere eller musikere. Man må jobbe og produsere hver dag. Ikke alt som kommer ut er like bra, men man holder ferdighetene vedlike. God kunst bygger ofte på godt håndverk. Godt håndverk bygger på disiplinert arbeid.

Og om det ikke var nok? Ja, da har man heldigvis frister! Det kan være litt stress med frister, men jammen er de gode å ha.

Ingenting er som en frist for å holde deg målrettet.

Målrettet.

Indeed.

Kassa var ferdig og for tur sto listene. Denne gangen lager jeg både lister og gripebrett i ibenholt, slik som originalen. Jeg skal også bruke 1mm tjukke finérstriper, som er nærmere det Schöne brukte. Med dem blir det estetiske uttrykket noe helt annet enn forrige gang.

Jeg tenkte jeg skulle prøve å sette sammen finérlistene to og to for å gjøre arbeidet litt lettere. Jeg limte to plater sammen og kuttet det i tynne striper, ca 1,5mm brede. Jeg trenger 4 stykker tilsammen, 2 på hver side av lokket.

Jeg teipet dem stående i benken og jevnet dem ut med sikling og litt slipepapir sånn at alle var like høye.

Jeg klemte fast to slike lister pluss ibenholtlisten og fikk dermed en mal å kunne justere åpningen på kutteren med. I samme slengen justerte jeg dybden på kutteren til rundt 1mm som er omtrent halvparten av lokkets tykkelse.

Med kutteren lagde jeg et snitt rundt hele lokket. Man starter alltid fra det bredeste punktet på lokket og derfra i begge retninger. Det vil si at man lager fire kutt fra den nedre delen av lokket (én mot midjen og én mot bakenden på venstre og på høyre side) og fire kutt fra den øvre delen av lokket (én mot midjen og én mot halsen på venstre og på høyre side). Dette har med lokkets fiberretning å gjøre. Når man skjærer tre vil man at de fibrene man skjærer alltid støttes av fibre som er like lange eller lengre. Ellers vil treverket ha en tendens til å sprekke opp.

Samme prinsipp gjelder forresten når jeg skjærer ut lydhullet. Der lager man fire snitt: to på venstre og to på høyre side.

Jeg fjerner alt materialet fra snittet og ut mot kanten til en dybde på ca. 1mm. Jeg gjør også plass til de ytre listene i ibenholt.

Så er det bare å lime.

Siden jeg limte listene to og to og de er så tjukke måtte jeg bøye dem litt før jeg startet. Jeg er ikke sikker på om jeg vil gjøre det samme igjen, vi får se.

Litt grisete med hudlimet, men allikevel bedre enn sist gang.

Noe som ikke ble helt som det skulle var skjøten der endene møtes. Jeg må muligens endre teknikk. Neste gang tror jeg at jeg skal 1) teipe fast listene uten lim. 2) justere endene og passe på at de er perfekte, og 3) begynne å lime listene fra skjøten og mot midjen. Ikke fra midjen som jeg har gjort til nå.

Ellers godkjent!

Jeg må skrive litt om halsen også. Vi får se om disiplinen hjelper med bloggskriving…

Se også

Lokket

22.09.2021

Den delen av gitaren som jeg var mest spent på å lage

Halsen

20.07.2021

Nok en anledning til å teste gamle teknikker

Bunnen

30.06.2021

Små forskjeller

Rammen

27.06.2021

Smart avlastning

Silhuetten

29.05.2021

Balanse og dynamikk